ISO 9001: 2015 - دستگاههاي مديريت کيفيت چيست؟
ISO 9001 بهعنوان استاندارد بينالمللي تعريف ميشود که الزامات سيستم مديريت کيفيت (QMS) را مشخص ميکند. سازمانها براي نشان دادن توانايي ارائه مداوم محصولات و خدمات متناسب با نيازهاي نظارتي مشتري و نظارتي ، از اين استاندارد استفاده ميکنند. اين استاندارد محبوبترين استاندارد در سري ISO 9000 و تنها استاندارد اين سري است که سازمانها ميتوانند گواهي دهند.
ISO 9001 براي اولين بار در سال 1987 توسط سازمان بينالمللي استاندارد سازي (ISO) منتشر شد که يک آژانس بينالمللي متشکل از نهادهاي استاندارد ملي در بيش از 160 کشور است. نسخه فعلي ISO 9001 در سپتامبر 2015 منتشر شد.
چه کسي بايد از ويرايش ISO 9001: 2015 استفاده کند؟
ISO 9001: 2015 براي هر سازماني اعمال ميشود ، صرف نظر از اندازه و صنعت. بيش از 1 ميليون سازمان از بيش از 160 کشور جهان الزامات استاندارد ISO 9001 را بر روي دستگاههاي مديريت کيفيت خود اجرا کردهاند.
سازمانها از هر نوع و اندازهاي دريافتند که استفاده از استاندارد ISO 9001 به آنها کمک ميکند:
سازمان عمليات
بهره وري فرآيند را بهبود ببخشيد
پيشرفت مداوم
به کليه سازمانهاي استفاده کننده از ايزو 9001 توصيه ميشود که در اسرع وقت به استاندارد ايزو 9001: 2015 بروند. اين نه تنها شامل سازمانهاي داراي گواهينامه ISO 9001: 2008 ، بلکه همچنين سازمانهايي است که در آموزش يا اعتباربخشي به ديگران شرکت ميکنند.
از 14 سپتامبر 2018 ، سازمانهايي که در حال حاضر در ISO 9001: 2008 ثبت نام کردهاند ، بايد به استاندارد 2015 تبديل شوند.
راهنماي انتقال از ISO 9001: 2008 به ISO 9001: 2015 را ميتوانيد از انجمن بينالمللي اعتبار سنجي (IAF) بارگيري کنيد.
ISO 9001: 2015 چه مباحثي را پوشش ميدهد؟
ايزو 9001 بر اساس متد برنامه انجام کار بررسي ميکند و رويکردي فرآيند مدار را براي مستند سازي و بررسي ساختار ، مسئوليتها و رويههاي لازم براي دستيابي به مديريت کيفيت موثر در يک سازمان فراهم ميکند. بخشهاي مشخص شده استاندارد شامل بسياري از موضوعات مانند موارد زير است:
الزامات سيستم مديريت کيفيت ، شامل اطلاعات مستند ، برنامه ريزي و تعريف تعاملات فرآيندي
مسئوليتهاي مديريتي
مديريت منابع ، ازجمله منابع انساني و محيط کار سازمان
تحقق محصول ، شامل مراحل طراحي تا تحويل
اندازه گيري ، تجزيه و تحليل و بهبود سيستم مديريت کيفيت از طريق فعاليتهايي مانند حسابرسي داخلي ، اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه
هدف از تغييرات ايجاد شده در بازنگري ايزو 9001 2015 اطمينان از تطابق ايزو 9001 با محيطهاي در حال تغيير سازمانها است. برخي از عمدهترين به روزرساني ها در ISO 9001: 2015 شامل موارد زير است:
معرفي اصطلاحات جديد
برخي از اطلاعات را تغيير ساختار دهيد
تأکيد بر تفکر مبتني بر ريسک براي تقويت کاربرد رويکرد فرآيند
بهبود خدمات برنامه
افزايش الزامات رانندگي
هفت اصل استاندارد ISO 9001: 2015
هفت اصل استاندارد ISO 9001: 2015
چگونه ميتوانم با ISO 9001: 2015 شروع کنم؟
چه شما در حال شروع سفر ISO 9001 خود باشيد و چه به سمت بازنگري سال 2015 برويد ، اولين قدم شما خريد نسخهاي از ISO 9001: 2015 است.
از 14 سپتامبر 2018 ، سازمانهايي که در حال حاضر در ISO 9001: 2008 ثبت نام کردهاند ، بايد به استاندارد 2015 تبديل شوند.
نسخههاي قبلي ISO 9001
ISO 9001 که در اصل در سال 1987 منتشر شد ، در 1994 ، 2000 و دوباره در سال 2008 مورد بازنگري قرار گرفت. آخرين بازبيني در سپتامبر 2015 منتشر شد.
ISO 9001: 1994 علاوه بر ارائه توضيحات ديگر ، تغييراتي را براي بهبود کنترل بر نياز و طراحي و توسعه ايجاد کرده است. سري 1994 همچنين نقش ISO 9002 و 9003 را اندکي اصلاح کرد.
در اصلاحيه ISO 9001: 2008 تلاش شده تا موارد مطرح شده در هنگام اجراي ISO 9001: 2000 روشن شود.
برنامه ISO 9001 را تنظيم کنيد
برنامه ISO 9001 را تنظيم کنيد
ايزو 9001 چه مزايايي دارد؟
ايزو 9001 به سازمانها کمک ميکند تا اطمينان حاصل کنند که مشتريانشان محصولات و خدمات باکيفيت بالا را بهطور مداوم دريافت ميکنند ، که بهنوبه خود مزاياي زيادي ازجمله رضايت مشتري ، مديريت و کارکنان را به همراه دارد.
ازآنجاکه ISO 9001 الزامات لازم براي يک سيستم مديريت کيفيت موثر را تعريف ميکند ، سازمانها دريافتند که استفاده از استاندارد به آنها کمک ميکند:
سازمان سيستم مديريت کيفيت
ايجاد رضايت مشتري ، مديريت و کارمند
بهطور مداوم عمليات خود را بهبود ميبخشد
پس انداز هزينهها
در نوادا ، منطقه مدرسه کلارک از ايزو 9001 براي پس انداز 174 ميليون دلار در طول 10 سال در هزينههاي واقعي استفاده کرد و از هزينه آن جلوگيري کرد. بيش از 3000 کارمند مطابق با استانداردها آموزش ديدهاند که سه عنصر اساسي براي موفقيت سيستم را امکان پذير ميکند: آموزش ، برقراري ارتباط ، احترام و شايستگي.
گواهينامه ISO 9001
ISO 9001 تنها استاندارد سري ISO 9000 است که سازمانها ميتوانند به آن اعتماد کنند. گواهينامه ISO 9001: 2015 به اين معني است که سازمان ثابت کرده است:
از دستورالعملهاي استاندارد ISO 9001 پيروي ميکند
اين نيازهاي خاص خود را دارد
نيازهاي مشتري ، الزامات قانوني و نظارتي را برآورده ميکند
او اسناد را نگه ميدارد
صدور گواهينامه مطابق با ISO 9001 با نشان دادن اينکه مشتريان محصولات و خدمات آن انتظارات را برآورده ميکنند ، ميتواند اعتبار يک سازمان را افزايش دهد. در برخي موارد يا در برخي صنايع ، صدور گواهينامه لازم است يا بهطور قانوني لازم است. روند صدور گواهينامه شامل پياده سازي الزامات ISO 9001: 2015 و سپس تکميل يک مميزي ثبت نامي موفقيت آميز است که تأييد ميکند سازمان اين شرايط را برآورده ميکند.
سازمانها هنگام آماده سازي براي صدور گواهينامه سيستم مديريت کيفيت ISO 9001 بايد موارد زير را در نظر بگيرند:
هزينههاي ثبت براي مميزيهاي ثبت نام ، نظارت و صدور گواهينامه مطابق با ISO 9001
سطح انطباق موجود با الزامات ISO 9001
ميزان منابعي که شرکت براي توسعه و اجرا به اين پروژه اختصاص خواهد داد
ميزان پشتيباني مورد نياز يک مشاور و هزينههاي مربوطه
مقاله “هزينه چقدر است؟” را بخوانيد. براي چک ليست ميتوانيد براي ارزيابي هزينههاي گواهينامه ISO 9001 استفاده کنيد.